/* */

Ny webbplats tillsammans med ett nytt pekdon

Sun-Flex

Sun-Flex är en ledande aktör inom moderna, hög-kvalitativa lösningar för arbetsplatser i Sverige. Företaget designar, tillverkar och säljer bordsbelysning och ergonomiprodukter för det moderna kontoret. De säljer helt och hållet genom återförsäljare och har god kontakt med marknaden

UppdragNy marknadsprofil, lansering av nytt pekdon, ny webbplats

SystemWordPress

TeknikHTML5, CSS3, PHP, WordPress, jQuery

Resultat250% ökning av besökare

En förlegad hemsida och profil

Under 2013 kontaktades H2 av Joakim Persson, VD på Sun-Flex, angående en eventuell nyproduktion av webbplats och annat marknadsmaterial. Dåvarande hemsida hade konstruerats ca 8 år tidigare och inte utvecklats alls sedan dess.

En ny stor produktsatsning

Centraliserade pekdon är en stor del av ergnomi-marknaden. En del som Sun-Flex länge hade stått helt utanför till fördel för de storsäljare som fanns då. Sun-Flex var i utvecklingsfasen av sin nya storsatsning: ProTouch. ProTouch skulle revolutionera de centraliserade pekdonen genom att vara helt fri från rörliga delar och istället förlita sig på en multitouch-platta med samma intuitiva rörelsefunktioner som dagens smartphones.

Gör om, gör rätt.

Sun-Flex var införstådda med att deras hemsida inte var något att spara på. Inget innehåll sparades. Allt slängdes och vi började om från början.
Vi började således med att skapa en grafisk profil. Det var viktigt för Sun-Flex att den grafiska profilen kunde fungera i nästan alla sammanhang, då deras material skulle användas av sina kunder; återförsäljarna. även om produkterna är i nära kontakt med slutanvändaren och därmed ytterst personliga, togs beslutet att bildmaterialet skulle fokusera på produkten och de tekniska förutsättningarna – inte slutanvändaren. Detta för att göra det enklare för återförsäljarna att använda materialet tillsammans med sitt egna.

När riktlinjerna var satta började vi designa webbplatsen. Då produkterna följer sentimentet “Less is more” kändes denna utgångspunkt given även för webbplatsen. Webben är således bestående av enkla linjer, smala typsnitt och stora bilder som visar produkten utan miljö.
Sidan är även konstruerad för att göra det så enkelt som möjligt för Googles sökmotor att läsa och förstå sidan och därmed förhoppningsvis öka rankingen av domänen.

Alla produktblad följer också sentimentet “Less is more” och alla produktblad med endast ett undantag, håller sig till en sida. Detta delvis för att inte överösa kunden med säljsnack, men också för att göra utskrift enkel för återförsäljaren.

Teknisk plattform

  • Webbplatsen byggdes på WordPress i HTML5 & CSS3.
    Andra komponenter: Bootstrap, jQuery, Gravity Forms, Layerslider.
  • Produktbladen gjordes i Microsoft Word för att kund enkelt skall kunna ändra i dem själv.

Resultat

Nylanseringen av www.sun-flex.com gjorde att trafiken till webbplatsen tripplades på 6 månader. Lanseringen av ProTouch som till viss del sköttes av oss har sålt bättre än förväntat och webben har spelat en stor roll i det.

“Vår nya marknadsplattform har utan tvekan gjort oss mycket mer framgångsrika än vi hade varit annars. Stödet vi får av H2 på kontinuerlig basis är en av nycklarna till vår framgång på marknaden. Vårt samarbete fortsätter.” – Joakim Persson, VD Sun-Flex